Nejlepší test čističek vzduchu

Testy, recenze neboli hodnocení jsou publikace, které často ovlivňují rozhodnutí o nákupu. Mají ale pravdu? Jsou dostupné na internetu žebříčky připravené na základě objektivních dat?

 

Stojí za to testy čističek využívat?

Rozhodnutí o nákupu dobré čističky vzduchu někdy není snadné kvůli množství výrobců, modelů a velkému množství přídavných funkcí. Také někdy je těžko určit, které parametry jsou klíčové. K tomu všemu dochází ještě cena, která se pohybuje od několika k desítkám tisíc, a to pro čističky pro stejně veliké prostory…. Tak to uvádí přinejmenším jejich výrobci.

 

V případě, že jste neměli dříve zkušenosti s čističkami vzduchu, a chystáte se nějakou zakoupit, pravděpodobně budete číst doporučení těch, kteří je už koupili, popisem výrobků nebo poslouchat rady poradců v obchodech. Pro získání ještě „objektivních“ informací nejčastěji se ještě podíváte na internetové žebříčky. Potom už stačí porovnat výsledky topových žebříčků, a mít naději, že rozhodnutí je podpořeno údaji a daty. Je nutné ale pamatovat, že existují na internetu také žebříčky, které nejsou objektivní. Tyto žebříčky jsou většinou sponzorované a komerční, červená lampička by se měla rozsvítit už ve chvíli, pokud není jasně naznačený způsob a faktory hodnocení. Ve článku níže uvádíme několik klíčových faktorů, které by měly splněné, aby bylo možné žebříček uznat objektivním.  

 

Věrohodné porovnání čističek vzduchu

Než si vyberete na základě internetového srovnávaní, zkontrolujte:

  1. jsou uvedená technická data, která lze objektivně porovnat?
  2. je stupňovaná důležitost parametrů?
  3. musí výrobce zaplatit, aby se v žebříčku ocitl?
  4. jsou zveřejněny způsoby hodnocení? A pokud nejsou, tak proč?
  5. jsou uvedeny provozní podmínky a politiku ochrany údajů? Je zřejmé, kdo žebříček připravil, a jakým způsobem zpracovává data atd.?

 

1. Reálné a porovnávatelné technické parametry

Čističky vzduchu jsou dostupní na trhu už několik let. Nejsilnější růst tohoto odvětví domácích spotřebičů je pozorován v posledních letech. Kvůli tomu mnoho parametrů ještě není normalizovaných a sjednocených.


Několik příkladů:

  • hlučnost –mnoho renomovaných výrobců za „hlučnost“ uvádí akustický tlak, někteří akustickou sílu.
  • doporučená plocha –  jeden z výrobců čističek používá současně dvě normy pro různé evropské trhy, které umožňují stejnému modelu zpracovat vzduch v prostoru na 47 m2 a 95 m2. Naštěstí v Čechách používá tu méně „liberální“ normu.
  • průtok vzduchu / CADR – tyto dva parametry jsou často používané záměně. Hodnota CADR je poměr skutečného objemu vzduchu filtrovaného čističkou k jednotce času (60 min). Je měřen pro různé typy nečistot, jako CADR pro jemný prach, nebo formaldehyd. Pokud výrobce uvádí velkou hodnotu průtoku vzduchu s nainstalovaným filtrem, jeho účinnost je vysoká (jako HEPA s odstraňováním prachu skoro 100%) a téměř celý nasátý vzduch prochází filtrem, a CADR pro prach bude skoro stejný jako průtok vzduchu. Problém se objevuje tehdy, pokud filtr se vyznačuje nízkou účinností, tehdy CADR může být nižší než uváděný průtok vzduchu. Proto porovnání také čističky na základě deklarovaného průtoku vzduchu s čističkou s uvedeným CADR je těžké.

 

2. Priorita určených parametrů

Právě díky přiřazení priority určitým parametrům a ukázání způsobu výpočtů, je možné vytvořit objektivní porovnání. Je nutný zde algoritmus, který propočítává parametry čističek. Co tedy by mělo být hodnocené v porovnání čističek vzduchu? Podle nás jsou to::

  • CADR
  • CADR do ceny (ekonomické hodnocení)
  • hlučnost
  • provozní náklady (ekonomické hodnocení)
  • další funkce (jako ionizace, zvlhčování)
  • displej a snímače PM2.5
  • intuitivní ovládání / ovládání on-line

Samozřejmé počet analyzovaných kritérii je možné libovolně rozšířit. Je důležité aby jednotlivá kritéria měla odpovídající důležitosti – tak aby se neukázalo, že nejlepší čističkou je ta, která ta s ovládáním on-line a vysokou hlučností nebo nízkým faktorem CADR. Správně postavený algoritmus měl by zobrazovat výsledky seřazené podle „nejlepších“, a tedy takových, které v největším stupni splňují níže uvedená kritéria:

  • účinně odstraňují nečistoty ze vzduchu
  • dosahují rozumných hodnot v poměru: množství filtrovaného vzduchu k ceně výrobku
  • nejsou hlučné
  • mají nízké provozní náklady
  • jsou vybaveny přídavnými funkcemi
  • jsou vybaveny digitálními displeji, které zobrazují přinejmenším PM2.5
  • je možné je ovládat online (pomocí aplikace)

Pokud základem porovnání nejsou nejčastěji objevující se parametry, to znamená, že tohoto typu „test nejlepších čističek“ obsahuje irrelevantní parametry, které se těžko porovnávají. Přece je zřejmé, že pro anonymního tvůrce testu nejlepší čističkou může být, tak který má podle něho nejvíce atraktivní design, slovo „nejlepší“ se jeví tehdy velmi subjektivní.

 

3. Cena za umístění v žebříčku

Věděli jste, že někdy přidání výrobku do topového internetového žebříčku je placenou službou? ? V tomto případě obsazená příčka nevyplývá pouze z technických parametrů. Často je výsledkem souznění technických parametrů a také ceny, jakou výrobce, nebo výrobce zaplatili za umístění na určité pozici. Ale aby to bylo jasné – sponzorované položky se netýkají pouze žebříčků čističek vzduchu. Stejně funguje mnoho testů domácích spotřebičů, kosmetiky, jídla, sportovního vybavení, pojištění nebo hypoték. Proč tyto služby jsou placené? Samozřejmě vyžadují technickou údržbu, aktualizaci dat a informací o trhu, proto musí na sebe umět vydělat, a přinejmenším vrátit tvůrcům náklady na udržování. Všem jsou známe srovnávače pojistek které se reklamují v televizi. Proto je důležitá transparentnost algoritmus, díky je zřejmé proč výrobek nebo služba obsadila určité místo v žebříčku.

 

4. Objektivita žebříčků

Víme, že hodnocení stejně ve svých základech je subjektivní konstrukcí, protože seřazuje výrobky od „nejlepšího”. My chápeme objektivní srovnání tak, že se porovnává určené konkrétní technické parametry a přiřazuje jim důležitost neboli váhy na základě zkušeností a analyzování potřeb a názorů klientů. A co je nejdůležitější, cílem není vylepšení pozice konkrétního výrobce čističek, který z hlediska prodejce má nejvyšší marži.

 

Když upozorňujeme na tyto skutečnosti tímto článkem, víme že můžeme obdržet mnoho názorů, že LoveAir.cz může tyto techniky také používat, prodáváme přece čističky. Proto doporučujeme abyste se podívali na články na našem blogu, kde velice transparentně informujeme výhodách a nevýhodách modelů dostupných v naší nabídce.

 

Chceme naše porovnání, rozšiřovat, který podle transparentního algoritmu srovnává čističky, které jsou v naší nabídce a také ty, které nejsou.

 

Tak tedy věřit srovnávačům, nebo ne?

Dobře postavené hodnocení je velmi užitečným nástrojem, který pomáhá ve správném rozhodnutí. Vždy je dobře si před přečtení srovnávačů ověřit věrohodnost. Pouze tehdy budete mít jistotu, že si vyberete čističku vzduchu, která v nejvyšší míře bude odpovídat vašim potřebám.

 

Buďte vždy informování o novinkách, akcích a speciálních nabídkách v našem obchodě. Neposíláme spam!

Inforumjeme, že pro realizaci služeb dostupných v našem obchodě, optimalizaci obsahu a přizpůsobení obchodu vašim požadavkům, použiváme informace poskytnuté prostřednictvím souborů cookies, které jsou uloženy na zařízení konečného uživatele. Soubory cookies můžete prohlížet v nastavení vašeho internetového prohlížeče. Další využití stránek internetového obchodu, bez změny nastavení prohlížeče znamená, že souhlasítě z využitím souborů cookies. Více informací je poskytnuto v politice ochrany osobních údajů obchodu.